اخبار داخلی
شماره: 1168
1391/04/08 - 10:17
بانك اسپرم، باروري مردان مبتلا به سرطان پس از شيمي درماني را تضمين مي‌كند

شيمي درماني، اشعه درماني،‌ جراحي و يا مجموعه‌اي از اين اقدامات كه در درمان سرطان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بر اساس نوع، ميزان و مدت استفاده مي‌توانند موجب عقيمي و ناباروري مرد شود؛ بنابراين قبل از هرگونه اقدام در جهت درمان سرطان، جلوگيري و كنترل ضايعه‌هاي وارد شده به توانايي جنسي و توليد مثل در مردان از اهميت فراواني برخوردار است، به خصوص كه پيشرفت‌هاي اخير در درمان انواع سرطان، اميد به زندگي را در بيماران مبتلا افزايش داده است .

به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، اسپرم، سلول جنسي مردانه است كه توليد آن هم زمان با بلوغ از تكثير و تمايز سلول‌هاي زايا (ژرمينال) آغاز و طي مراحل متعددي (حدود سه ماه) به اسپرم بالغ تبديل مي‌شود. تعداد، حركت و شكل اسپرم در توانمندي مردان براي باروري نقش بسزايي دارد. حساسيت سلول‌هاي زاياي مرد در مقابل ابتلا به عفونت‌ها، ضربه، تاثير عوامل محيطي همانند آلودگي‌هاي شغلي و همچنين داروها به خصوص شيمي درماني و اشعه درماني بسيار قابل توجه است؛ به گونه‌اي كه اين عوامل مي‌توانند منجر به تخريب فرآيند اسپرماتوژنز شده و تا مرحله توقف كامل روند توليد اسپرم، پيش روند . 
 
رشد چشمگير تكنيك‌هاي پيشرفته لقاح خارج رحمي از نگراني بيماران در مورد تاثير درمان سرطان و توقف اسپرماتوژنز و يا كاهش باروري كاسته و امكان پيشگيري از بروز نقايص در فرزندان آينده را فراهم كرده است. از روش‌هاي تجربه شده و قابل قبول، حفظ باروري مردان مبتلا به سرطان و يا افراد در معرض تخريب اسپرماتوژنز قبل از هرگونه اقدام درماني، انجماد اسپرم و نگهداري آن در بانك اسپرم است .  

انجماد بافت بيضه كودكاني كه تحت شيمي درماني و اشعه درماني قرار مي‌گيرند نيز امكان فرزند دار شدن آنها را پس از بلوغ و ازدواج فراهم مي‌كند .  

انجماد نمونه‌هاي اسپرم در ظروف حاوي نيتروژن مايع با دماي منفي 196 درجه سانتيگراد و به كارگيري روش‌هاي پيشرفته لقاح خارج رحمي پس از ذوب نمونه، اثرات مخرب ايجاد شده بر روي سلول‌هاي زاياي مرد را پس از شيمي درماني و اشعه درماني جبران مي‌كند . 
 
همچنين كاهش كيفيت اسپرم پس از انجماد و ذوب با استفاده از روش ICSI جبران مي‌شود. در مواردي كه امكان انجماد نمونه اسپرم براي بيمار قبل از شيمي درماني يا اشعه درماني و يا عوامل مخرب احتمالي ديگر به سلول‌هاي زاياي مرد، وجود ندارد، به رغم فقدان اسپرم در نمونه انزالي در 40 درصد موارد، اسپرم در نمونه برداشت شده از بيضه، يافت مي‌شود و در نتيجه استفاده از اين اسپرم در باروري تخمك با استفاده از ICSI‌ امكانپذير مي‌شود . 
 
علاوه بر بيماران سرطاني، حتي افراد سالم نيز به دلايل مختلف تشويق به حفظ و نگهداري اسپرم خود در بانك مي‌شوند كه از جمله آنها، حفظ قدرت توليد مثل در تمام طول زندگي براي همه افراد، نگهداري اسپرم به مدت طولاني جهت افراد داوطلب، ذخيره و نگهداري اسپرم براي مرداني كه قادر به توليد مايع مني در زمان‌هاي مورد نياز نيستند، ذخيره و نگهداري اسپرم جهت انتخاب زمان مناسب باروري، ذخيره و نگهداري اسپرم قبل از اعمال جراحي سيستم تناسلي كه توانايي انزال و روند تغيير توليد اسپرم را مختل مي‌ كنند، تضمين باروري با ذخيره و نگهداري دراز مدت اسپرم براي مرداني كه تحت عمل وازكتومي قرار مي‌گيرند، ذخيره و نگهداري اسپرم براي مرداني كه با مواد راديواكتيو، اشعه X ،‌ سموم و مواد شيميايي خطرناك و مضر براي دستگاه توليد مثل سر و كار دارند و ذخيره و نگهداري اسپرم براي پيش بيني هرگونه بيماري مقاربتي، عمل جراحي سيستم تناسلي و هرگونه بيماري است كه ممكن است در توانايي انزال و روند توليد اسپرم ايجاد اختلال كنند . 
 
مركز فوق تخصصي درمان ناباروري ابن سينا با راه اندازي نخستين بانك اسپرم در كشور تلاش مي‌كند با حفظ و نگهداري اسپرم، براي درمان ناباروري احتمالي اين افراد در آينده،‌ گامي موثر بردارد .  

راه اندازي اين بانك اين نويد را به بيماران مبتلا به سرطان مي‌دهد كه قبل از شروع هرگونه اقدامي بتوانند با مراجعه به اين مركز، براي انجماد و نگهداري اسپرم خود به منظور استفاده پس از اتمام درمان، اقدام كنند .  
 پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved